המשפט "ספר לי על עצמך" הוא אחד מהנפוצים והחשובים ביותר בראיון עבודה. המשפט שלמעשה טומן בחובו שאלה אולי נראה פשטני, אבל לצורך מענה נכון יש להשקיע מחשבה והכנה מדוקדקים.

מועמדים רבים טועים ומניחים שהמראיין רוצה לדעת על חייהם האישיים, אבל זה לא המקרה. השאלה היא הזדמנות עבורכם לספק סקירה קצרה של הרקע המקצועי והכישורים שלכם. זו ההזדמנות להציג את הכישורים, החוויות וההישגים שלכם, הרלוונטיים לתפקיד אליו אתם מגישים מועמדות.

כאשר עונים על שאלה זו, חשוב לזכור שהמראיין מעוניין לשמוע על האני המקצועי שלכם, לא על חייכם האישיים. לכן, הימנעו מלדון בפרטים אישיים כגון מצב משפחתי, רקע משפחתי או התחביבים אלא אם כן הם קשורים ישירות לעבודה. במקום זאת, התמקדו במסע המקצועי שלכם, תוך הדגשת ההשכלה, ניסיון העבודה וכל ההישגים הרלוונטיים שלכם.

כדי לענות על שאלה זו בצורה יעילה, חיוני להתאים את התגובה למשרה הספציפית אליה אתם מגישים מועמדות. חקרו את החברה ואת התפקיד לפני כן, וזהו את המיומנויות והכישורים העיקריים שהם מחפשים. לאחר מכן, התמקדו בהדגשת ההיבטים של הרקע שלכם שמתיישרים עם דרישות התפקיד. זה יוכיח שיש לכם הבנה ברורה של התפקיד ושאתהושאתם מתאימים לתפקיד.
 

 מה מראיינים מחפשים ?

 
במהלך ראיון עבודה הן ע"י מראיינים מטעם מקום העבודה והן ע"י מראיין מטעם חברות כח אדם, ספר לי על עצמך זו אחת השאלות שבוודאות תשאלו. כאשר מראיינים שואלים את השאלה הזו הם מחפשים אצל המועמדים תכונות ומאפיינים ספציפיים. ראשית, הם רוצים לראות אם אתם יכולים להעביר ביעילות את הרקע המקצועי והכישורים שלכם. תקשורת ברורה ותמציתית חיונית במקום העבודה, ולכן היכולת לבטא את הכישורים בצורה בטוחה ומאורגנת מוערכת מאוד.

שנית, מראיינים רוצים לאמוד את הרלוונטיות שלכם לתפקיד ולחברה. הם מעוניינים לשמוע על חוויות העבר וההישגים הקשורים ישירות לדרישות התפקיד. על ידי הדגשת הכישורים וההישגים הרלוונטיים, אתם מוכיחים שיש לכם את היכולות הדרושות כדי להצטיין בתפקיד.

יתר על כן, מראיינים מעוניינים במוטיבציה ובהתלהבות שלכם. הם רוצים לראות אם אתם באמת מעוניינים בתפקיד ובחברה. על ידי הצגת התשוקה שלכם לתעשייה והלהיטות שלכם לתרום למטרות הארגון, תוכלו לעשות רושם בלתי נשכח על המראיין.

בנוסף, מראיינים מעריכים את ההתאמה התרבותית שלכם בחברה. הם רוצים לראות אם הערכים ומוסר העבודה שלכם עולים בקנה אחד עם ערכי החברה ותרבותה. לכן, חשוב להעביר את האישיות והגישה שלכם במהלך התגובה. הציגו את המקצועיות, כישורי עבודת הצוות ויכולת ההסתגלות שלכם, מכיוון שלעתים קרובות אלו הן תכונות מוערכות מאוד אצל מועמד.
 

טעויות נפוצות שכדאי להימנע מהן

 
בתשובה על השאלה "ספר לי על עצמך?" בראיון עבודה, ישנן מספר טעויות נפוצות שכדאי להימנע מהן. ראשית, טעות נפוצה אחת היא מתן יותר מדי מידע אישי. זכור, המראיין מתעניין ברקע המקצועי ובכישורים שלכם, לא בחיים האישיים. שמרו על תגובה הממוקדת בחוויות ובהישגים הקשורים לקריירה.

טעות נוספת שכדאי להימנע ממנה היא להגזים או להתפזר לנושאים אחרים. חשוב לשמור על תשובה תמציתית ועניינית. תרגלו מראש כדי להבטיח שאתם יכולים להעביר בצורה יעילה את נקודות המפתח שלכם מבלי להתפתל או להיסחף.

בנוסף, מועמדים רבים עושים את הטעות בכך שהם חוזרים על קורות החיים שלהם. למראיין כבר יש גישה לקורות החיים שלכם, אז לחזור על המידע הרשום שם הוא מיותר. במקום זאת, השתמשו בהזדמנות זו כדי להעמיק בהישגים או חוויות ספציפיים המדגישים את הכישורים והיכולות שלכם.

לבסוף, אחת הטעויות הנפוצות ביותר היא אי התאמת התגובה שלכם לתפקיד ולחברה הספציפית. כל ראיון הוא ייחודי, וחשוב לחקור את החברה מראש כדי להבין את ערכיה, ייעודה ודרישות התפקיד. על ידי התאמה אישית של התשובה שלכם כך שתתאים לצרכיהם, אתם מפגינים את העניין האמיתי שלכם בתפקיד ומגדילים את הסיכויים שלכם ליצור רושם חיובי.
 

מה יש לכלול בתשובה 

 
בתשובתכם ל'ספר לי על עצמך' בראיון עבודה, ישנם מספר מרכיבים מרכזיים שכדאי לכלול. ראשית, התחילו עם היכרות קצרה של מי אתם מבחינה מקצועית. ציינו את תפקידכם הנוכחי או האחרון, הענף בו אתם עובדים ושנות הניסיון הרלוונטיות שלכם. הקדמה זו תכין את הקרקע לשאר התשובה.

לאחר מכן, הדגישו את כישורי המפתח והכישורים שלכם שהופכים אתכם למועמדים חזקים לתפקיד. התמקדו במיומנויות הרלוונטיות ביותר לתיאור התפקיד והדגישו כל יכולות ייחודיות או בולטות שיש לכם. זוהי הזדמנות להציג את המומחיות שלכם ולהדגים כיצד היא מתאימה לדרישות התפקיד.

היבט נוסף שחשוב לכלול הוא ההישגים וההצלחות הבולטים שלכם. שתפו דוגמאות ספציפיות של פרויקטים שהשלמתם בהצלחה, יעדים שעברתם או כל הכרה או פרסים שקיבלתם. כך תבססו את חוזקות שלכם ותספקו ראיות קונקרטיות ליכולות שלכם.

בנוסף, כדאי להזכיר את המטרות והשאיפות המקצועיות שלכם. הסבירו כיצד התפקיד שאתם מתראיינים אליו משתלב בתוכניות הקריירה ארוכות הטווח שלכם וכיצד הוא מתיישב עם תחומי העניין והתשוקות שלכם. כך המראיין מתרשם, שחשבתם על העתיד שלכם ויש לכם כיוון ברור.

לבסוף, חשוב להעביר את ההתלהבות וההתרגשות שלכם מההזדמנות. הביעו את העניין האמיתי שלכם בחברה ובתפקיד, והסבירו מדוע אתם מאמינים שאתם מתאימים. זה מדגים את המוטיבציה והמחויבות שלכם, מה שיכול להשאיר רושם חיובי על המראיין.
 

מה צריך להשיג מהתשובה 

 
כשעונים על השאלה ספר על עצמך בראיון עבודה, חשוב לא פחות לדעת מה להחריג מהתגובה שלכם. הנה כמה נקודות עיקריות שכדאי לקחת בחשבון:
 

  1. מידע אישי:
    אמנם חשוב לתת למראיין הצצה לאישיות, אך הימנעו משיתוף פרטים אישיים שאינם רלוונטיים לתפקיד. שמרו את הפוקוס על הכישורים המקצועיים, החוויות וההישגים שלכם. הימנעו מלדון בחיים האישיים, במשפחה או בתחביבים שאינם קשורים, מכיוון שזה עלול להסיח את הדעת מהתאמתכם לתפקיד.

  2. היסטוריית עבודה לא רלוונטית:
    אין צורך להיכנס לפרטי פרטים על כל עבודה שמילאתם בעבר. במקום זאת, התמקדו בהדגשת החוויות והכישורים המתאימים ישירות לתפקיד שאתם מתראיינים עבורו. הימנעו מלדון בתפקידים שאינם קשורים לענף או כאלה שאינם תורמים באופן משמעותי לכישורים שלכם לתפקיד.

  3. חוויות שליליות או ביקורת:
    אמנם חשוב להיות כנים במהלך תהליך הראיון, אבל עדיף להימנע מלדון בחוויות שליליות או לבקר מעסיקים או עמיתים קודמים. הישארו חיוביים והתמקדו בלקחים שנלמדו ובאופן בו צמחתם מקצועית מהחוויות הללו. וכך, תדגישו את החוזקות שלכם, יכולות פתרון בעיות ותרומות חיוביות בתפקידים קודמים.

  4. הישגים או תחביבים לא קשורים:
    אמנם זה טוב להציג את ההישגים ואת תחומי העניין שלכם, אך ודאו שהם רלוונטיים לתפקיד. הימנעו מלדון בהישגים או בתחביבים שאינם מפגינים כישורים או תכונות הרלוונטיות לתפקיד. במקום זאת, הדגישו הישגים או פעילויות המציגות את המנהיגות, עבודת הצוות או הכישורים הטכניים הרלוונטיים שלכם.

 

איך לבנות את התגובה? 

 
מבנה התגובה לשאלה "ספר לי על עצמך?" הוא חיוני במתן תשובה ברורה ותמציתית המדגישה ביעילות את הכישורים והניסיון שלכם. להלן הצעה למבנה:
 

  1. התחילו בהקדמה קצרה:
    התחילו במתן שמכם וסיכום קצר של הרקע המקצועי שלכם. זה מכין את הרקע לשאר התגובה שלכם ונותן למראיין סקירה מהירה של מי אתם.

  2. הדגישו את הניסיון הרלוונטי שלכם:
    התמקדו בדיון על חוויות העבודה העדכניות והרלוונטיות ביותר שלכם הקשורות ישירות למשרה אליה אתם מגישים מועמדות. זה יכול לכלול הישגים מרכזיים, פרויקטים שעבדתם עליהם וכל הישג המציג את הכישורים והמומחיות שלכם.

  3. שוחחו על הכישורים והחוזקות שלכם:
    לאחר שהדגשתם את הניסיון שלכם, העבירו את המיקוד לכישורים ולחוזקות הספציפיים שלכם שהופכים אתכם למועמד חזק לתפקיד. ציינו כל מיומנויות טכניות, מיומנויות רכות או ידע ספציפי לתעשייה הרלוונטיים לדרישות התפקיד.

  4. חברו את הניסיון שלכם לחברה:
    הציגו את הידע והעניין שלכם בחברה על ידי דיון כיצד הניסיון הקודם שלכם מתיישב עם המטרות והערכים שלהם. הצגת הבנה בחברה והסבר כיצד הכישורים שלכם יכולים לתרום להצלחתם ישאירו רושם חיובי.

  5. סיימו עם יעדים עתידיים:
    סיימו את תגובתכם באזכור קצר של שאיפות הקריירה שלכם וכיצד עמדה זו משתלבת במטרות ארוכות הטווח שלכם. הדבר מראה שיש לכם חזון ברור להתפתחות המקצועית שלכם ויש כם  מוטיבציה לצמוח בתוך החברה.

 

טיפים לראיון דמה – ספר לי על עצמך דוגמה

 
כדי להצטיין בתשובה לשאלה "ספר לי על עצמך?" במהלך ראיון עבודה, תרגול באמצעות ראיונות דמה יכול להיות מועיל מאוד. הנה כמה טיפים להפיק את המרב מתירגול ראיונות הדמה:
 

  1. מצאו שותף מהימן:
    חפשו חבר, בן משפחה או מנטור שיכול לשמש כמראיין בראיון הדמה שלכם. חפשו מישהו שיכול לספק משוב בונה ולדמות תרחיש ראיון אמיתי.

  2. חקרו שאלות נפוצות בראיון:
    הכינו רשימה של שאלות נפוצות בראיון, כולל "ספר לי על עצמך?" ובקשו מהמראיין המדומה שלכם לשאול אותם. זה יעזור לכם לתרגל לא רק את התגובה לשאלה הספציפית הזו אלא גם שאלות פוטנציאליות אחרות שעלולות להתעורר במהלך הראיון.

  3. הגדירו סביבה מציאותית:
    צרו סביבה המחקה באופן הדוק ראיון עבודה אמיתי. התלבשו בצורה מקצועית, שבו בחדר שקט והבטיחו שיש לכם חיבור אינטרנט אמין אם אתם עורכים ראיון דמה וירטואלי. זה יעזור לכם לדמות את אווירת הראיון בפועל ולהכין אתכם לדבר האמיתי.

  4. הקליטו ונתחו:
    במידת האפשר, הקליטו את מפגשי ראיונות הדמה שלכם. כך תוכלו לנתח את הביצועים שלכם באופן אובייקטיבי ולזהות תחומים לשיפור. שימו לב לשפת הגוף, לטון הדיבור ולבהירות התגובות שלכם. שימו לב לכל הרגלים עצבניים או מילות מילוי ועבדו על מזעורם.

  5. חפשו משוב:
    לאחר כל ראיון דמה, בקשו מהשותף שלכם משוב על הביצועים. שאלו על תחומים שבהם הצטיינתם ותחומים שבהם תוכלו לשפר. משוב זה יעזור לכם לכוונן את התגובות ולבנות ביטחון לראיון בפועל.